Manželství a registrované partnerství – vydání Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství a vydání Vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství
-
Název úkonu
Manželství a registrované partnerství – vydání Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství a Vydání vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství -
V jakém případě ve věci jednat
Při požadavku orgánů cizího státu na předložení Vysvědčení o právní způsobilosti k u zavření manželství snoubenci v cizině. Při požadavku orgánů cizího státu na předložení Vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do partnerství osobami vstupujícími do partnerství v cizině. -
Charakteristika úkonu
Vystavení a vydání dokladu Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství případně Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření registrovaného partnerství. -
Výsledek úkonu
Doklad – Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství
Doklad – Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření registrovaného partnerství
Oba doklady jsou vydávány na předepsaném tiskopise, po předložení dokladů k vydání vysvědčení a po ověření splnění podmínek k uzavření manželství, resp. ke vstupu do partnerství jsou opatřeny zvláštními zajišťovacími prvky proti jejich padělání a pozměnění a platí 6 měsíců ode dne jejich vydání. -
Kdy věc řešit
Při nutnosti předložit doklad Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, resp. doklad Vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do partnerství před orgány cizího státu, při uzavírání manželství, resp. vstupu do partnerství v cizině. -
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky
Písemnou žádost podává žadatel na tiskopise, který je ke stažení na webových stránkách městské části, nebo formou individuální žádosti, která musí obsahovat údaje o žadateli: jméno, popřípadě jména a příjmení, popřípadě rodné příjmení; datum a místo narození; rodné číslo; státní občanství; adresu trvalého pobytu, případně adresu pro doručování.
Přílohou žádosti pak budou doklady žadatele:- rodný list,
- výpis z evidence obyvatel o místu trvalého pobytu (lze nahradit občanským průkazem),
- výpis z evidence obyvatel o osobním stavu (lze nahradit občanským průkazem),
- úřední doklad o bydlišti a osobním stavu, vydaný orgánem cizího státu, zdržuje-li se žadatel trvale v cizině,
- pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství nebo úmrtní list zemřelého manžela, případně pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství nebo úmrtní list zemřelého partnera,
- úřední doklad o správné podobě užívaného příjmení, není-li tato skutečnost patrna z předloženého matričního dokladu,
- plná moc s úředně ověřeným podpisem vyřizuje-li žádost zmocněnec.
-
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
Při osobní návštěvě žadatel předkládá doklad totožnosti a dále písemnou žádost na tiskopise, který je ke stažení na webových stránkách městské části (lze vyplnit přímo na místě), nebo individuální žádost, která musí obsahovat údaje o žadateli: jméno, popřípadě jména a příjmení, popřípadě rodné příjmení; datum a místo narození; rodné číslo; státní občanství; adresu trvalého pobytu; případně adresu pro doručování.
Přílohou žádosti pak budou doklady žadatele:- rodný list,
- výpis z evidence obyvatel o místu trvalého pobytu (lze nahradit občanským průkazem),
- výpis z evidence obyvatel o osobním stavu (lze nahradit občanským průkazem),
- úřední doklad o bydlišti a osobním stavu, vydaný orgánem cizího státu, zdržuje-li se žadatel trvale v cizině,
- pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství nebo úmrtní list zemřelého manžela, případně pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství nebo úmrtní list zemřelého partnera,
- úřední doklad o správné podobě užívaného příjmení, není-li tato skutečnost patrna z předloženého matričního dokladu,
- plná moc s úředně ověřeným podpisem vyřizuje-li žádost zmocněnec.
-
Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky
Podáním prostřednictvím zpřístupněné datové schránky do datové schránky příslušného matričního úřadu, do jehož působnosti spadá obec, ve které má fyzická osoba, o jejíž doklad se žádá, trvalé bydliště. Případně podáním s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb.
Pokud se jedná o fyzickou osobu s trvalým pobytem na území městských částí Brno-střed, Bohunice, Bosonohy, Kohoutovice, Nový Lískovec a Starý Lískovec podáním prostřednictví zpřístupněné datové schránky do datové schránky úřadu ID: qykbwe7. Podání s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb, lze učinit na e-mailové adrese: podatelna.stred@brno.cz. Bez použití zaručeného elektronického podpisu je nutno podání do 5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu. Ve stejné lhůtě je nutno předložit veškeré požadované přílohy. -
Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat
Osobní návštěvou příslušného matričního úřadu, dle místa trvalého pobytu fyzické osoby, o jejíž doklad se žádá.
Pokud se jedná o fyzickou osobu s trvalým pobytem na území městských částí Brno-střed, Bohunice, Bosonohy, Kohoutovice, Nový Lískovec a Starý Lískovec pak se žádost podává na Matričním úřadu ÚMČ Brno-střed, Nádražní 4, úřední hodiny: pondělí a středa 8.00–17.00 hodin.
Žádost včetně příloh lze zaslat v písemné podobě prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, nebo podat osobně u příslušného matričního úřadu. -
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky
500 Kč -
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
500 Kč, plus poplatek přepravní společnosti, je-li žádost zaslána prostřednictvím doručovací společnosti. -
Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu
---------- -
Opravné prostředky
Proti rozhodnutí o zamítnutí žádosti je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení k Odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, Malinovské nám. 3, Brno, a to prostřednictvím podatelny Úřadu městské části Brno-střed, Dominikánská 2, Brno. -
Časté dotazy
---------- -
Sankce
---------- -
Působnost
---------- -
Oblast
Matriční agenda. -
Klíčová slova
Manželství, sňatek, registrované partnerství, snoubenec, partner, partnerka, cizina, doklad, vysvědčení. -
Počátek platnosti popisu úkonu
21. 7. 2021 -
Konec platnosti popisu úkonu
Bez omezení. -
Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému
----------