Změna jména a příjmení

  1. Název úkonu
    Změna jména a příjmení
  2. V jakém případě ve věci jednat
    Povolení změny jména nebo příjmení na žádost.
  3. Charakteristika úkonu
    Správní řízení o žádosti o povolení změny jména nebo příjmení.
  4. Výsledek úkonu
    Pravomocné rozhodnutí o žádosti o změnu jména nebo příjmení.
  5. Kdy věc řešit
    Při osobním požadavku/potřebě na změnu jména nebo příjmení fyzické osoby.
  6. Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky
    Písemnou žádost podává žadatel na tiskopise, která je ke stažení na webových stránkách městské části, nebo formou individuální žádosti, která musí obsahovat údaje o žadateli: jméno, popřípadě jména a příjmení, popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození, případně datum a místo uzavření manželství nebo vzniku partnerství žadatele, rodné číslo, adresu trvalého pobytu, případně adresu pro doručování. Jméno, popřípadě jména nebo příjmení, které si žadatel zvolil, jméno, popřípadě jména, příjmení popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození manžela, popřípadě nezletilých dětí, vztahuje-li se změna příjmení i na tyto fyzické osoby, údaj o státním občanství žadatele, nebo nezletilého dítěte, odůvodnění žádosti.
    Přílohou žádosti pak bude:
    • rodný, popřípadě oddací list žadatele, nebo nezletilého dítěte, popřípadě doklad o uzavřeném partnerství,
    • jde-li o osoby rozvedené, pravomocný rozsudek o rozvodu manželství,
    • jde-li o osoby, jejichž partnerství zaniklo, pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera,
    • jde-li o osoby ovdovělé, úmrtní list,
    • doklad o státním občanství, jde-li o cizince,
    • souhlas fyzické osoby starší 15 let, jde-li o změnu jejího jména, popřípadě jmen a příjmení,
    • souhlas druhého z manželů mají-li manželé společné příjmení a má se povolená změna příjmení vztahovat i na druhého z nich,
    • k žádosti o povolení změny jména nebo příjmení nezletilého dítěte písemný souhlas druhého rodiče s úředně ověřeným podpisem, nebo pravomocné rozhodnutí soudu nahrazující tento souhlas,
    • další doklady prokazují tvrzení uvedená žadatelem v odůvodnění žádosti,
    • plnou moc s úředně ověřeným podpisem vyřizuje-li žádost zmocněnec.
  7. Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
    Při osobní návštěvě žadatel předkládá doklad totožnosti a dále písemnou žádost na tiskopise, který je ke stažení na webových stránkách městské části (lze vyplnit přímo na místě), nebo individuální žádost, která musí obsahovat údaje o žadateli: jméno, popřípadě jména a příjmení, popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození, případně datum a místo uzavření manželství nebo vzniku partnerství žadatele, rodné číslo, adresu trvalého pobytu, případně adresu pro doručování. Jméno, popřípadě jména nebo příjmení, které si žadatel zvolil, jméno, popřípadě jména, příjmení popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození manžela, popřípadě nezletilých dětí, vztahuje-li se změna příjmení i na tyto fyzické osoby, údaj o státním občanství žadatele, nebo nezletilého dítěte, odůvodnění žádosti.
    Přílohou žádosti pak bude:
    • rodný, popřípadě oddací list žadatele, nebo nezletilého dítěte, popřípadě doklad o uzavřeném partnerství,
    • jde-li o osoby rozvedené, pravomocný rozsudek o rozvodu manželství,
    • jde-li o osoby, jejichž partnerství zaniklo, pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera,
    • jde-li o osoby ovdovělé, úmrtní list,
    • doklad o státním občanství, jde-li o cizince,
    • souhlas fyzické osoby starší 15 let, jde-li o změnu jejího jména, popřípadě jmen a příjmení,
    • souhlas druhého z manželů mají-li manželé společné příjmení a má se povolená změna příjmení vztahovat i na druhého z nich,
    • k žádosti o povolení změny jména nebo příjmení nezletilého dítěte písemný souhlas druhého rodiče s úředně ověřeným podpisem, nebo pravomocné rozhodnutí soudu nahrazující tento souhlas,
    • další doklady prokazují tvrzení uvedená žadatelem v odůvodnění žádosti,
    • plnou moc s úředně ověřeným podpisem vyřizuje-li žádost zmocněnec.
  8. Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky
    Podáním prostřednictvím zpřístupněné datové schránky do datové schránky příslušného matričního úřadu, dle místa trvalého pobytu žadatele, u žádosti o změnu jména nebo příjmení nezletilého dítěte u matričního úřadu dle místa trvalého pobytu nezletilého dítěte. Případně podáním s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb.
    O povolení změny jména nebo příjmení osoby s místem trvalého pobytu na území městských částí Brno-střed, Bohunice, Bosonohy, Kohoutovice, Nový Lískovec a Starý Lískovec lze žádat podáním prostřednictví zpřístupněné datové schránky do datové schránky ID: qykbwe7. Podáním s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb, lze učinit na elektronické adrese podatelna.stred@brno.cz. Bez použití zaručeného elektronického podpisu je nutno podání do 5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu. Ve stejné lhůtě je nutno předložit veškeré požadované přílohy.
  9. Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat
    Osobní návštěvou příslušného matričního úřadu, dle místa trvalého pobytu žadatele, u žádosti o změnu jména nebo příjmení nezletilého dítěte u matričního úřadu dle místa trvalého pobytu nezletilého dítěte.
    O povolení změny jména nebo příjmení osoby s místem trvalého pobytu na území městských částí Brno-střed, Bohunice, Bosonohy, Kohoutovice, Nový Lískovec a Starý Lískovec lze vyřídit na odboru matrika Úřadu městské části Brno-střed, Dominikánská 2, severní budova, přízemí, úřední hodiny: pondělí a středa 8.00–17.00 hodin.
    Žádost (včetně případných příloh) lze zaslat v písemné podobě prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, nebo podat osobně u příslušného matričního úřadu.
  10. Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky
    100 Kč – vydání povolení změny příjmení hanlivého, výstředního, směšného, zkomoleného, cizojazyčného nebo na dřívější příjmení.
    1 000 Kč – jméno nebo příjmení v ostatních případech.
  11. Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
    100 Kč – vydání povolení změny příjmení hanlivého, výstředního, směšného, zkomoleného, cizojazyčného nebo na dřívější příjmení.
    1 000 Kč – jméno nebo příjmení v ostatních případech.
    Plus poplatek přepravní společnosti, je-li žádost zaslána prostřednictvím doručovací společnosti.
  12. Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu
    ----------
  13. Opravné prostředky
    Proti rozhodnutí o zamítnutí žádosti je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení k odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, Malinovské nám. 3, Brno, a to prostřednictvím podatelny Úřadu městské části Brno-střed, Dominikánská 2, Brno.
  14. Časté dotazy
    ----------
  15. Sankce
    ----------
  16. Působnost
    Státní správa vykonávaná v přenesené působnosti.
  17. Oblast
    Matriční agenda.
  18. Klíčová slova
    Jméno, příjmení, rodné příjmení.
  19. Počátek platnosti popisu úkonu
    19. 5. 2021
  20. Konec platnosti popisu úkonu
    Bez omezení.
  21. Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému
    ----------