Jméno a příjmení – ženské příjmení

  1. Název úkonu
    Jméno a příjmení – ženské příjmení
  2. V jakém případě ve věci jednat
    Žádost o užívání příjmení v mužském tvaru.
  3. Charakteristika úkonu
    Řízení o žádosti o zápis příjmení v mužském tvaru.
  4. Výsledek úkonu
    Matriční doklad opravňující ženu užívat příjmení v mužském tvaru.
  5. Kdy věc řešit
    Při osobním požadavku/potřebě na užívání příjmení ženy v mužském tvaru.
  6. Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky
    Písemnou žádost podává žadatelka na tiskopise, který je ke stažení na webových stránkách městské části, nebo formou individuální žádosti, která musí obsahovat údaje o žadatelce: jméno, popřípadě jména a příjmení, popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození, případně datum a místo uzavření manželství nebo vzniku partnerství žadatelky, rodné číslo, adresu trvalého pobytu, případně adresu pro doručování. Dále bude uveden jeden ze zákonných důvodů užívání příjmení v mužském tvaru dle ustanovení § 69 případně 69a zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a mužský tvar příjmení. Za nezletilé dítě žádají oba rodiče, pak musí individuální žádost obsahovat výše uvedené údaje žadatelů – zákonných zástupců, údaje o nezletilé: jméno, popř. jména a příjmení, datum a místo narození, rodné číslo, adresu trvalého pobytu. Dále bude uveden jeden ze zákonných důvodů užívání příjmení v mužském tvaru dle ustanovení § 69 případně 69a zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a mužský tvar příjmení nezletilé a u nezletilé starší 15 let musí žádost obsahovat i její souhlas. Za nezletilou žádají oba její rodiče.
    Přílohou žádosti pak bude:
    • rodný list, oddací list případně doklad o partnerství osoby jíž se žádost o užívání příjmení v mužském tvaru týká,
    • případně další matriční doklady v nichž zletilá žadatelka požaduje opravu svého příjmení na základě žádosti (např. rodné listy dětí),
    • souhlas nezletilé starší 15 let, jde-li o změnu jejího příjmení.
  7. Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
    Při osobní návštěvě předkládá žadatelka (v případě žádosti o užívání příjmení v mužském tvaru pro nezletilé dítě rodiče) doklad totožnosti a dále písemnou žádost na tiskopise, který je ke stažení na webových stránkách městské části (lze vyplnit přímo na místě), nebo individuální žádost, která musí obsahovat údaje o žadatelce: jméno, popřípadě jména a příjmení, popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození, případně datum a místo uzavření manželství nebo vzniku partnerství žadatelky, rodné číslo, adresu trvalého pobytu, případně adresu pro doručování. Dále bude uveden jeden ze zákonných důvodů užívání příjmení v mužském tvaru dle ustanovení § 69 případně 69a zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a mužský tvar příjmení. Za nezletilé dítě žádají oba rodiče, pak musí individuální žádost obsahovat výše uvedené údaje žadatelů – zákonných zástupců, údaje o nezletilé: jméno, popř. jména a příjmení, datum a místo narození, rodné číslo, adresu trvalého pobytu. Dále bude uveden jeden ze zákonných důvodů užívání příjmení v mužském tvaru dle ustanovení § 69 případně 69a zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a mužský tvar příjmení nezletilé a u nezletilé starší 15 let musí žádost obsahovat i její souhlas. Za nezletilou žádají oba její rodiče.
    Přílohou žádosti pak bude:
    • rodný list, oddací list případně doklad o partnerství osoby jíž se žádost o užívání příjmení v mužském tvaru týká,
    • případně další matriční doklady v nichž zletilá žadatelka požaduje opravu svého příjmení na základě žádosti (např. rodné listy dětí),
    • souhlas nezletilé starší 15 let, jde-li o změnu jejího příjmení.
  8. Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky
    Podáním prostřednictvím zpřístupněné datové schránky do datové schránky kteréhokoli matričního úřadu. Případně podáním s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb.
    Žádost lze podat prostřednictví zpřístupněné datové schránky do datové schránky ID: qykbwe7. Podáním s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb, lze učinit na elektronické adrese podatelna.stred@brno.cz. Bez použití zaručeného elektronického podpisu je nutno podání do 5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu. Ve stejné lhůtě je nutno předložit veškeré požadované přílohy.
  9. Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat
    Osobní návštěvou kteréhokoli matričního úřadu. Žádost lze vyřídit na odboru matrika Úřadu městské části Brno-střed, Dominikánská 2, severní budova, přízemí, úřední hodiny: pondělí a středa 8.00–17.00 hodin.
    Žádost (včetně případných příloh) lze zaslat v písemné podobě prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, nebo podat osobně u příslušného matričního úřadu.
  10. Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky
    Bez poplatku.
  11. Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
    Bez poplatku, vyjma poplatku přepravní společnosti, je-li podání učiněno prostřednictvím doručovací společnosti.
  12. Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu
    ----------
  13. Opravné prostředky
    Proti rozhodnutí o zamítnutí žádosti je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení k odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, Malinovské nám. 3, Brno, a to prostřednictvím podatelny Úřadu městské části Brno-střed, Dominikánská 2, Brno.
  14. Časté dotazy
    ----------
  15. Sankce
    ----------
  16. Působnost
    Státní správa vykonávaná v přenesené působnosti.
  17. Oblast
    Matriční agenda.
  18. Klíčová slova
    Příjmení, mužský tvar příjmení, bez -ová, přechylování.
  19. Počátek platnosti popisu úkonu
    21. 5. 2021
  20. Konec platnosti popisu úkonu
    Bez omezení.
  21. Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému
    Po provedení zápisu požadovaného tvaru příjmení do matriční knihy je změna tvaru příjmení zapsána do agendového informačního systému evidence obyvatel.