Vydávání matričních dokladů – duplikáty
-
Identifikační číslo
---------- -
Kód
MAT_02 -
Pojmenování (název) životní situace
Vydávání matričních dokladů – duplikáty -
Základní informace k životní situaci
Duplikáty matričních dokladů (rodného, oddacího nebo úmrtního listu) vydá matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad se žádá, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela. Duplikát dokladu o partnerství vydá registrující matriční úřad, v jehož správním obvodu registrované partnerství vzniklo. Jde-li o narození, uzavření manželství, vznik partnerství, nebo úmrtí českého státního občana v cizině, pak je k vydání duplikátu příslušná zvláštní matrika, kterou vede ÚMČ Brno-střed. -
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
O vydání duplikátu matričního dokladu – rodného, oddacího a úmrtního listu mohou požádat:- fyzické osoby, kterých se zápis týká, nebo jejich manželé, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci a jejich zmocněnci
- fyzické osoby, které prokáží, že je to nezbytné k uplatnění jejich práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků
- státní orgány nebo orgány územních samosprávných celků pro úřední potřebu
- statutární orgány církví nebo duchovní jimi zmocnění, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949
O vydání úmrtního listu může dále požádat i:
- fyzická osoba, která na vydání dokladu prokáže právní zájem
- fyzická osoba, která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti
- fyzická osoba, která je vypravitelem pohřbu
O vydání dokladu o partnerství mohou požádat:
- fyzické osoby, kterých se zápis týká, nebo jejich zmocněnci
- fyzické osoby, které prokáží, že je to nezbytné k uplatnění jejich práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků
- státní orgány nebo orgány územních samosprávných celků pro úřední potřebu
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Duplikáty matričních dokladů a dokladů o partnerství jsou vystavovány na základě písemné žádosti a zasílány doporučenou poštou na dodejku, nebo po prokázání totožnosti a právního zájmu žadatele vydávány přímo žadateli na matričním úřadu.
Písemnou žádost podává žadatel na předepsaném tiskopise, nebo individuální žádostí, která musí obsahovat: údaje o žadateli (jméno a příjmení, datum narození, adresu trvalého bydliště, případně adresu pro doručování, oprávněnost zájmu) a dále jméno a příjmení osoby, jíž se matriční událost týká, a dále datum a místo matriční události. -
Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Osobní návštěvou na Odboru matrika, ÚMČ Brno-střed, případně zasláním písemné žádosti o duplikát matričního dokladu nebo dokladu o partnerství. -
Na které instituci životní situaci řešit
Na příslušném matričním úřadu, do jehož obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž doklad se žádá, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.
Matriční úřad ÚMČ Brno-střed vede knihy narození, uzavření manželství a úmrtí matričních událostí nastalých na celém území města Brna do 31. 12. 2002. Od 1. 1. 2003 vede knihy narození, manželství a úmrtí matričních událostí nastalých pouze v matričním obvodu Brno-střed (tedy na území městských částí Brno-střed, Brno-Kohoutovice, Brno-Bohunice, Brno-Starý Lískovec, Brno-Nový Lískovec, Brno-Bosonohy).
Na příslušném registrujícím matričním úřadu v jehož správním obvodu partnerství vzniklo. Matriční úřad ÚMČ Brno-střed je registrujícím matričním úřadem pro celé území Jihomoravského kraje. -
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Doklady matričních událostí nastalých na území města Brna a partnerství vzniklých na území Jihomoravského kraje: na Odboru matrika ÚMČ Brno-střed, Dominikánská 2, severní budova, přízemí, úřední hodiny: pondělí a středa 8:00–17:00 hodin. Doklady matričních událostí českých státních občanů nastalých v cizině: na zvláštní matrice Odboru matrika ÚMČ Brno-střed, pracoviště: Husova 3, druhé patro, úřední hodiny: pondělí a středa 8:00–17:00 hodin. -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Žadatel předloží:- doklad totožnosti
- matriční doklad, ze kterého bude zřejmé, že matriční doklad, který požaduje se týká členů rodiny nebo sourozenců, a nebo veřejnou listinu, kterou prokáže, že požadovaný matriční doklad je nezbytný pro uplatnění práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků, a nebo v případě vystavení duplikátu úmrtního listu listinu, kterou prokáže, že má na vydání duplikátu právní zájem, že žil se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti, nebo že je vypravitelem pohřbu
- plnou moc, vyřizuje-li žádost zmocněnec s úředně ověřeným podpisem žadatele
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formulář žádosti o vystavení matričního dokladu a dokladu o partnerství získáte na Odboru matrika, ÚMČ Brno-střed, nebo na internetových stránkách ÚMČ Brno-střed.
FI_MAT_10/2 - žádost o vystavení duplikátu matričního dokladu
FI_MAT_6/2 - žádost o vystavení matričního dokladu - duplikátu rodného listu
FI_MAT_7/2 - žádost o vystavení matričního dokladu - duplikátu oddacího listu
FI_MAT_8/2 - žádost o vystavení matričního dokladu - duplikátu dokladu o partnerství
FI_MAT_9/2 - žádost o vystavení matričního dokladu - duplikátu úmrtního listu
FI_MAT_95/1 - žádost o vydání formuláře k matričnímu dokladu pro použití v jiném členském státu -
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatek za vydání duplikátu matričního dokladu a dokladu o partnerství činí 100 Kč a je splatný před vydáním matričního dokladu. Při osobním podání žádosti lze správní poplatek uhradit v hotovosti, případně na pokladně úřadu platební kartou. Při písemném podání žádosti lze správní poplatek uhradit i převodem na účet úřadu, údaje pro platbu budou sděleny po obdržení žádosti. Správní poplatek nelze uhradit kolkovou známkou, a to ani v případě vyřizování žádostí v písemném styku. -
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení je 30 dnů. -
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
---------- -
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
---------- -
Elektronická služba, kterou lze využít
Podání s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb, lze učinit na el. adrese podatelna.stred@brno.cz. Bez použití zaručeného elektronického podpisu je nutno podání do 5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu. Ve stejné lhůtě je nutno předložit veškeré požadované přílohy.
K získání přehledu o odbavování klientů a rezervování termínu k odbavení můžete použít automatický On-line rezervační systém. -
Podle kterého právního předpisu se postupuje
- zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník v platném znění
- zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejích zákonů, ve znění pozdějších předpisů
-
Jaké jsou související předpisy
- vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1191 ze dne 6. července 2016 o podpoře volného pohybu občanů zjednodušením požadavků na předkládání některých veřejných listin v Evropské unii a o změně nařízení (EU) č. 1024/2012
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu nebo dokladu o vzniku partnerství je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení k Odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, Malinovského nám. 3, Brno a to prostřednictvím podatelny ÚMČ Brno-střed, Dominikánská 2, Brno. -
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení
---------- -
Nejčastější dotazy
---------- -
Další informace
---------- -
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
www.portal.gov.cz -
Související životní situace a návody, jak je řešit
---------- -
Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor matrika, ÚMČ Brno-střed -
Kontaktní osoba
Duplikáty rodných, oddacích, úmrtních listů – matričních událostí do 31. 12. 2008:
Pavla Laštovková, matrikářka, tel.: +420 542 526 236
Naďa Klusáková, matrikářka, tel.: +420 542 526 235
Ivana Nejezchlebová, matrikářka, tel.: +420 542 526 234
Romana Plšková, matrikářka, tel.: +420 542 526 233
Eva Šimoníková, matrikářka, tel.: +420 542 526 243
Duplikáty rodných listů dětí narozených po 1. 1. 2009:
Dagmar Lišková, matrikářka, tel.: +420 542 526 231 (porodnice Polní)
Monika Šmerdová, matrikářka, tel.: +420 542 526 249 (porodnice Polní)
Lenka Hynštová, matrikářka, tel.: +420 542 526 241 (porodnice Bohunice)
Dita Lišková, matrikářka, tel.: +420 542 526 232 (porodnice Bohunice)
Vendula Rozmanová, matrikářka, tel.: +420 542 526 248 (porodnice Obilní trh)
Sylvie Urbánková, matrikářka, tel.: +420 542 526 247 (porodnice Obilní trh)
Duplikáty oddacích listů sňatků uzavřených po 1. 1. 2009 a dokladů o vzniku partnerství:
Daniela Uherová, matrikářka, tel.: +420 542 526 238
Bc. Ivana Rozehnalová, matrikářka, tel.: +420 542 526 237
Duplikáty úmrtních listů zemřelých po 1. 1. 2009:
Alena Křížová, matrikářka, tel.: +420 542 526 244
Pavla Putnová, matrikářka, tel.: +420 542 526 245
Marie Klimešová, matrikářka, tel.: +420 542 526 246
Duplikáty matričních událostí českých státních občanů nastalých v cizině:
Zuzana Otoupalíková, matrikářka, tel.: +420 775 863 875
Bc. Hana Nečasová, matrikářka, tel.: +420 770 122 587
Zdeňka Bartáková, matrikářka, tel.: +420 775 863 826 -
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
16. 2. 2019 -
Popis byl naposledy aktualizován
26. 10. 2020 -
Datum konce platnosti popisu
Bez omezení -
Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
----------