Vydávání matričních dokladů – duplikáty
-
Název úkonu
Vydávání matričních dokladů – duplikáty -
V jakém případě ve věci
O vydání duplikátu matričního dokladu – rodného, oddacího a úmrtního listu mohou požádat:- fyzické osoby, kterých se zápis týká, nebo jejich manželé, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci a jejich zmocněnci,
- fyzické osoby, které prokáží, že je to nezbytné k uplatnění jejich práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
- fyzická osoba, která na vydání dokladu prokáže právní zájem,
- fyzická osoba, která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti,
- fyzická osoba, která je vypravitelem pohřbu.
- fyzické osoby, kterých se zápis týká, nebo jejich zmocněnci,
- fyzické osoby, které prokáží, že je to nezbytné k uplatnění jejich práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
-
Charakteristika úkonu
Vystavení a vydání matričního dokladu. -
Výsledek úkonu
Matriční doklad – rodný list, oddací list, úmrtní list a doklad o partnerství.
Matriční doklad i doklad o partnerství je vydáván na předepsaném tiskopise a obsahuje údaje zapsané v matriční knize a je opatřen zvláštními zajišťovacími prvky proti jeho padělání a pozměnění.
Rodným listem se prokazuje narození, oddacím listem se prokazuje uzavření manželství, dokladem o partnerství se prokazuje vznik partnerství a úmrtním listem se prokazuje úmrtí. -
Kdy věc řešit
Při nutnosti uplatnit práva nebo splnění zákonných povinnosti před orgány státu nebo orgány územních samosprávných celků. Pro soukromý účel, např. sestavování rodokmenů. -
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky
Písemnou žádost podává žadatel na tiskopise, který je ke stažení na webových stránkách městské části, nebo formou individuální žádosti, která musí obsahovat: údaje o žadateli (jméno a příjmení, datum narození, adresu trvalého bydliště, případně adresu pro doručování, oprávněnost zájmu) a dále jméno a příjmení osoby, jíž se matriční událost týká, a dále datum a místo matriční události.
Přílohou žádosti pak bude:- matriční doklad, ze kterého bude zřejmé, že matriční doklad, který žadatel požaduje, se týká členů rodiny nebo sourozenců, a nebo veřejná listina, kterou prokáže, že požadovaný matriční doklad je nezbytný pro uplatnění práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků, a nebo v případě vystavení duplikátu úmrtního listu listina, kterou prokáže, že má na vydání duplikátu právní zájem, že žil se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti, nebo že je vypravitelem pohřbu,
- plná moc s úředně ověřeným podpisem žadatele vyřizuje-li žádost zmocněnec.
-
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
Při osobní návštěvě žadatel předkládá doklad totožnosti a dále písemnou žádost na tiskopise, který je ke stažení na webových stránkách městské části (lze vyplnit přímo na místě), nebo formou individuální žádosti, která musí obsahovat: údaje o žadateli (jméno a příjmení, datum narození, adresu trvalého bydliště, případně adresu pro doručování, oprávněnost zájmu) a dále jméno a příjmení osoby, jíž se matriční událost týká, a dále datum a místo matriční události.
Přílohou žádosti pak bude:- matriční doklad, ze kterého bude zřejmé, že matriční doklad, který žadatel požaduje se týká členů rodiny nebo sourozenců, a nebo veřejná listina, kterou prokáže, že požadovaný matriční doklad je nezbytný pro uplatnění práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků, a nebo v případě vystavení duplikátu úmrtního listu listina, kterou prokáže, že má na vydání duplikátu právní zájem, že žil se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti, nebo že je vypravitelem pohřbu,
- plná moc s úředně ověřeným podpisem žadatele vyřizuje-li žádost zmocněnec.
-
Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky
Podáním prostřednictvím zpřístupněné datové schránky do datové schránky příslušného matričního úřadu, do jehož působnosti spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž doklad se žádá, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela. Podáním prostřednictvím zpřístupněné datové schránky do datové schránky příslušného registrujícího matričního úřadu, do jehož působnosti spadá místo, kde fyzická osoba, o jejíž doklad se žádá, uzavřela partnerství. Případně podáním s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb.
Žádost s přílohami je možné zaslat elektronicky (s ověřeným elektronickým podpisem) na adresu: podatelna.stred@brno.cz nebo do datové schránky, ID: qykbwe7. Bez použití zaručeného elektronického podpisu je nutno podání do 5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu. Ve stejné lhůtě je nutno předložit veškeré požadované přílohy.
Lze žádat o matriční doklady:- matričních událostí nastalých na celém území města Brna do 31. 12. 2002,
- matričních událostí nastalých na území městských částí Brno-střed, Bohunice, Bosonohy, Kohoutovice, Nový Lískovec a Starý Lískovec po 1. 1. 2003,
- partnerství vzniklých na území Jihomoravského kraje,
- matričních událostí českých státních občanů nastalých v cizině.
-
Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat
Osobní návštěvou příslušného matričního úřadu, do jehož působnosti spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž doklad se žádá narodila, uzavřela manželství nebo zemřela. Případně osobní návštěvou příslušného registrujícího matričního úřadu podle místa uzavření partnerství.
Žádosti o matriční doklady:- matričních událostí nastalých na celém území města Brna do 31. 12. 2002,
- matričních událostí nastalých na území městských částí Brno-střed, Bohunice, Bosonohy, Kohoutovice, Nový Lískovec a Starý Lískovec po 1. 1. 2003,
- partnerství vzniklých na území Jihomoravského kraje
Žádost (včetně případných příloh) lze zaslat v písemné podobě prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, nebo podat osobně u příslušného matričního úřadu nebo registrujícího matričního úřadu. -
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky
100 Kč. -
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
100 Kč, plus poplatek přepravní společnosti, je-li žádost zaslána prostřednictvím doručovací společnosti. -
Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu
---------- -
Opravné prostředky
Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu nebo dokladu o partnerství je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení k odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, Malinovské nám. 3, Brno, a to prostřednictvím podatelny Úřadu městské části Brno-střed, Dominikánská 2, Brno. -
Časté dotazy
---------- -
Sankce
---------- -
Působnost
Státní správa vykonávaná v přenesené působnosti. -
Oblast
Matriční agenda -
Klíčová slova
Matriční doklad, rodný list, oddací list, doklad o partnerství, úmrtní list. -
Počátek platnosti popisu úkonu
12. 5. 2021 -
Konec platnosti popisu úkonu
Bez omezení. -
Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému
----------