Vydávání matričních dokladů – duplikáty

  1. Název úkonu
    Vydávání matričních dokladů – duplikáty
  2. V jakém případě ve věci 
    O vydání duplikátu matričního dokladu – rodného, oddacího a úmrtního listu mohou požádat:
    • fyzické osoby, kterých se zápis týká, nebo jejich manželé, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci a jejich zmocněnci,
    • fyzické osoby, které prokáží, že je to nezbytné k uplatnění jejich práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
    O vydání úmrtního listu může dále požádat i:
    • fyzická osoba, která na vydání dokladu prokáže právní zájem,
    • fyzická osoba, která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti,
    • fyzická osoba, která je vypravitelem pohřbu.
    O vydání dokladu o partnerství mohou požádat:
    • fyzické osoby, kterých se zápis týká, nebo jejich zmocněnci,
    • fyzické osoby, které prokáží, že je to nezbytné k uplatnění jejich práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
  3. Charakteristika úkonu
    Vystavení a vydání matričního dokladu.
  4. Výsledek úkonu
    Matriční doklad – rodný list, oddací list, úmrtní list a doklad o partnerství.
    Matriční doklad i doklad o partnerství je vydáván na předepsaném tiskopise a  obsahuje údaje zapsané v matriční knize a je opatřen zvláštními zajišťovacími prvky proti jeho padělání a pozměnění.
    Rodným listem se prokazuje narození, oddacím listem se prokazuje uzavření manželství, dokladem o partnerství se prokazuje vznik partnerství a úmrtním listem se prokazuje úmrtí.
  5. Kdy věc řešit
    Při nutnosti uplatnit práva nebo splnění zákonných povinnosti před orgány státu nebo orgány územních samosprávných celků. Pro soukromý účel, např. sestavování rodokmenů.
  6. Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky
    Písemnou žádost podává žadatel na tiskopise, který je ke stažení na webových stránkách městské části, nebo formou individuální žádosti, která musí obsahovat: údaje o žadateli (jméno a příjmení, datum narození, adresu trvalého bydliště, případně adresu pro doručování, oprávněnost zájmu) a dále jméno a příjmení osoby, jíž se matriční událost týká, a dále datum a místo matriční události.
    Přílohou žádosti pak bude:
    • matriční doklad, ze kterého bude zřejmé, že matriční doklad, který žadatel požaduje, se týká členů rodiny nebo sourozenců, a nebo veřejná listina, kterou prokáže, že požadovaný matriční doklad je nezbytný pro uplatnění práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků, a nebo v případě vystavení duplikátu úmrtního listu listina, kterou prokáže, že má na vydání duplikátu právní zájem, že žil se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti, nebo že je vypravitelem pohřbu,
    • plná moc s úředně ověřeným podpisem žadatele vyřizuje-li žádost zmocněnec.
  7. Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
    Při osobní návštěvě žadatel předkládá doklad totožnosti a dále písemnou žádost na tiskopise, který je ke stažení na webových stránkách městské části (lze vyplnit přímo na místě), nebo formou individuální žádosti, která musí obsahovat: údaje o žadateli (jméno a příjmení, datum narození, adresu trvalého bydliště, případně adresu pro doručování, oprávněnost zájmu) a dále jméno a příjmení osoby, jíž se matriční událost týká, a dále datum a místo matriční události.
    Přílohou žádosti pak bude:
    • matriční doklad, ze kterého bude zřejmé, že matriční doklad, který žadatel požaduje se týká členů rodiny nebo sourozenců, a nebo veřejná listina, kterou prokáže, že požadovaný matriční doklad je nezbytný pro uplatnění práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků, a nebo v případě vystavení duplikátu úmrtního listu listina, kterou prokáže, že má na vydání duplikátu právní zájem, že žil se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti, nebo že je vypravitelem pohřbu,
    • plná moc s úředně ověřeným podpisem žadatele vyřizuje-li žádost zmocněnec.  
  8. Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky
    Podáním prostřednictvím zpřístupněné datové schránky do datové schránky  příslušného matričního úřadu, do jehož působnosti spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž doklad se žádá, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela. Podáním prostřednictvím zpřístupněné datové schránky do datové schránky  příslušného registrujícího matričního úřadu, do jehož působnosti spadá místo, kde fyzická osoba, o jejíž doklad se žádá, uzavřela partnerství. Případně podáním s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb.
    Žádost s přílohami je možné zaslat elektronicky (s ověřeným elektronickým podpisem) na adresu: podatelna.stred@brno.cz nebo do datové schránky, ID: qykbwe7. Bez použití zaručeného elektronického podpisu je nutno podání do 5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu. Ve stejné lhůtě je nutno předložit veškeré požadované přílohy.
    Lze žádat o matriční doklady:
    • matričních událostí nastalých na celém území města Brna do 31. 12. 2002,
    • matričních událostí nastalých na území městských částí Brno-střed, Bohunice, Bosonohy, Kohoutovice, Nový Lískovec a Starý Lískovec po 1. 1. 2003,
    • partnerství vzniklých na území Jihomoravského kraje,
    • matričních událostí českých státních občanů nastalých v cizině.
  9. Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat
    Osobní návštěvou příslušného matričního úřadu, do jehož působnosti spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž doklad se žádá narodila, uzavřela manželství nebo zemřela. Případně osobní návštěvou příslušného registrujícího matričního úřadu podle místa uzavření partnerství.
    Žádosti o matriční doklady:
    • matričních událostí nastalých na celém území města Brna do 31. 12. 2002,
    • matričních událostí nastalých na území městských částí Brno-střed, Bohunice, Bosonohy, Kohoutovice, Nový Lískovec a Starý Lískovec po 1. 1. 2003,
    • partnerství vzniklých na území Jihomoravského kraje
    lze vyřídit na odboru matrika Úřadu městské části Brno-střed, Dominikánská 2, severní budova, přízemí, úřední hodiny: pondělí a středa 8.00–17.00 hodin. Doklady matričních událostí českých státních občanů nastalých v cizině lze vyřídit na zvláštní matrice odboru matrika Úřadu městské části Brno-střed, pracoviště: Husova 3, druhé patro, úřední hodiny: pondělí a středa 8.00–17.00 hodin.
    Žádost (včetně případných příloh) lze zaslat v písemné podobě prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, nebo podat osobně u příslušného matričního úřadu nebo registrujícího matričního úřadu.
  10. Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky
    100 Kč.
  11. Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
    100 Kč, plus poplatek přepravní společnosti, je-li žádost zaslána prostřednictvím doručovací společnosti.
  12. Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu
    ----------
  13. Opravné prostředky
    Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu nebo dokladu o partnerství je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení k odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, Malinovské nám. 3, Brno, a to prostřednictvím podatelny Úřadu městské části Brno-střed, Dominikánská 2, Brno. 
  14. Časté dotazy
    ----------
  15. Sankce
    ----------
  16. Působnost
    Státní správa vykonávaná v přenesené působnosti.
  17. Oblast
    Matriční agenda
  18. Klíčová slova
    Matriční doklad, rodný list, oddací list, doklad o partnerství, úmrtní list.
  19. Počátek platnosti popisu úkonu
    12. 5. 2021
  20. Konec platnosti popisu úkonu
    Bez omezení.
  21. Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému
    ----------

Důležité odkazy