Vyjádření tajemníka Úřadu městské části Brno-střed k pořádání shromáždění před brněnskou mešitou
V uplynulých dnech byly v několika médiích zveřejněny informace o tom, že radní městské části Brno-střed zakázali konání shromáždění před brněnskou mešitou. S ohledem na nepravdivost těchto informací a také na značně zavádějící popis problematiky výkonu práva shromažďovacího v uvedené lokalitě, považuji za nutné uvést tato mediální sdělení na pravou míru.
Výrazně nepřesné a nepravdivé jsou zejména tyto informace:
- O zákazu shromáždění rozhodla Rada městské části Brno-střed – působnost ve věcech práva shromažďovacího na území městské části Brno-střed vykonává dle zákona o právu shromažďovacím výhradně Úřad městské části Brno-střed. Ten je v těchto věcech zastoupen tajemníkem úřadu. Radě tento výkon nepřísluší a nevykonává jej. Rada městské části Brno-střed žádné body v souvislosti s konáním shromáždění na Vídeňské ulici neprojednávala ani se k této problematice nijak nevyjadřovala.
- Možné omezení výkonu práva se shromažďovat v parku na Vídeňské ulici souvisí s tím, že je v blízkosti brněnské mešity – jediná obecná omezení pro konání shromáždění v této lokalitě jsou velikost tohoto prostranství a to, že se jedná o nezpevněné plochy veřejné zeleně. To nemá žádný vztah k blízké mešitě. Konání shromáždění ve vztahu k mešitě by mohlo být omezeno pouze z důvodů, že by se účastníci shromáždění dopouštěli v jeho průběhu hrubé neslušnosti nebo podněcování k nenávisti.
- Důvodem je, že by účastníci mohli uklouznout na mokré trávě – to je naprosto zavádějící dezinterpretace možných omezení pro konání shromáždění v této lokalitě. Možná obecná omezení pro konání shromáždění v parku na Vídeňské ulici jsou vysvětlena níže v textu.
Standardní postup Úřadu městské části Brno-střed při výkonu práva občanů se shromažďovat
Právo občanů pokojně se shromažďovat je upraveno zákonem č. 84/1990 Sb. o právu shromažďovacím. Působnost ve věcech práva shromažďovacího v přenesené působnosti vykonává Úřad městské části Brno-střed zastoupený tajemníkem.
Shromáždění musí být oznámeno úřadu nejméně pět dní před jeho konáním.
Úřad ve lhůtě tří pracovních dní posoudí, zda shromáždění je v souladu se zákonem. Úřad při tom plní i významnou preventivní funkci, kdy tajemník úřadu nebo jím zmocněný pracovník posoudí zejména, zda účel shromáždění nesměřuje k výzvě popírání práv jiných občanů, dopouštění se násilí nebo hrubé neslušnosti či k jinému porušování ústavy a zákonů, zda se nekoná na místě, kde by bylo ohroženo zdraví účastníků, zda se nekoná na stejném místě, kde má být jiné shromáždění, zda neomezuje místní dopravu apod.
V případech, kdy oznámené shromáždění není v souladu s požadavky zákona nebo se má, s ohledem na místní podmínky, konat na nevhodném místě, navrhne úřad svolavateli v souladu s §8 zákona o právu shromažďovacím jiné místo nebo jinou dobu pro konání shromáždění.
Tyto případy projednává tajemník úřadu se svolavatelem a společnou dohodou se snaží zajistit vhodné a důstojné podmínky pro průběh shromáždění. Ve všech těchto případech jsme zatím dospěli se svolavateli ke shodě. Jedná se o případy, kdy svolavatel např. zvolí pro velký počet účastníku malé prostranství nebo se na jednom prostranství konají souběžně dvě shromáždění a dojde k vzájemnému vymezení tohoto prostoru tak, aby se vzájemně nenarušovala apod.
Úřad se také snaží vytvořit svolavateli, co nejlepší podmínky pro průběh a konání shromáždění. Pokud má být shromážděním omezena veřejná doprava, domlouvá s DPMB náhradní trasy dopravy, v případě pouličního průvodu zajištuje v trase průvodu zákaz parkování vozidel, domlouvá s dopravní policií zastavení dopravy v místech, kde průvod přechází vozovky, zajišťuje svolavateli možnost připojení k elektřině, zábory pro umístění pódií, techniky a vybavení, povolení k vjezdu do pěší zóny apod.
Možná omezení obecné povahy pro konání shromáždění v parku na Vídeňské ulici
Jak je popsáno výše v textu, úřad po přijetí oznámení o shromáždění, posuzuje soulad shromáždění se zákonem a také možnost jeho konání s ohledem na místní podmínky. Místní podmínky jsou vždy odvislé od konkrétního místa. V případě parku na Vídeňské ulici je potřeba vzít v úvahu specifika, vyplývající z toho, že se jedná o nezpevněnou plochu veřejné zeleně:
- Park je malý a není vhodný pro shromáždění většího počtu osob.
- Park je plocha veřejné zeleně s výraznými nerovnostmi terénu. Účastníci nemají možnost shromáždit se na zpevněné ploše.
- V případě deště není možný pohyb většího počtu osob na rozmáčené jílovité půdě a to jak s ohledem na jejich zdraví, tak i s ohledem na možné poškození ploch veřejné zeleně.
- V parku na ploše veřejné zeleně není možné umístit rozsáhlejší zařízení, používaná při shromážděních, např. pódium, stánky, velkoplošné obrazovky apod.
V případě oznámení shromáždění v parku na Vídeňské ulici je tedy potřebné projednat se svolavatelem uvedená omezení a pokusit se najít vhodné řešení, které může spočívat v přijetí vhodných opatření nebo ve změně místa konání shromáždění. Zákaz shromáždění je vždy až to poslední a krajní řešení. Vzhledem k tomu, že se jedná o plochu veřejné zeleně, úřad bude přihlížet i k vyjádření Odboru životního prostředí.
Jedná se o postup, který úřad v podobných případech uplatňuje dlouhodobě. Například pokud si někdo oznámí shromáždění v parku na Moravském náměstí a počet osob je větší než se může vejít na zpevněné plochy chodníků, navrhujeme jiné místo, většinou o několik set metrů dál u sochy markraběte Jošta.
Petr Štika, tajemník ÚMČ Brno-střed