V městském prostoru si mají být pěší, cyklisté i automobilisté rovni
Opravy ulic na Brně-střed nemají vést jen k dílčím úpravám komunikací, ale má při nich vznikat nový městský prostor, ve kterém si budou pěší, cyklisté i řidiči rovni a v němž bude omezena rychlost aut na 30 kilometrů v hodině. Toto stanovisko přijala Rada městské části Brno-střed a požádala o jeho naplňování Odbor dopravy Magistrátu města Brna a Brněnské komunikace.
„Zavádění takzvaných zón 30 připravuje správce většiny silnic na našem území, městská společnost Brněnské komunikace. Smyslem snižování povolené rychlosti na 30 kilometrů v hodině v takzvané obslužné síti je plošné zklidňování dopravy, zvýšení bezpečnosti, zmírnění hlučnosti i emisí, ale i finanční úspora při stavbách a rekonstrukcích. Pokud například dítě vběhne na silnici třináct metrů před autem jedoucím třicet kilometrů za hodinu, stihne řidič auto zastavit. V padesátce nestihne ani začít brzdit,“ vysvětlila místostarostka městské části Brno-střed Mgr. Jasna Flamiková a zdůraznila, že návrh se netýká hlavních místních komunikací. Podle jejího vyjádření rada se zřízením zón 30 na území městské části Brno-střed souhlasí s tím, že plánované rekonstrukce a opravy budou projektovány se zohledněním bezpečnostních prvků těchto zón. Rada dále doporučila při projektování zóny 30 v historickém jádru omezit počet parkovacích míst s ohledem na vznik parkovacích domů a řešit oblasti zón s co nejmenšími dopady na investice. „Preferujeme rychlé řešení především úpravou dopravního značení a co nejmenšími stavebními zásahy,“ doplnila místostarostka Flamiková.
Součástí projednávaného tématu bylo i přijetí Prohlášení městské části Brno-střed pro řešení zón 30 na území MČ Brno-střed při rekonstrukcích ulic nebo výstavbě nových ulic. „To vymezuje základní mantinely pro statickou i průjezdnou automobilovou dopravu, pro cyklodopravu, pro pohyb pěších a pro využití zeleně,“ představil rámec prohlášení Ing. arch. Petr Bořecký, radní pro výstavbu a územní rozvoj. Z komplexu navrhovaných opatření je možné jmenovat například preferenci rezidentního a abonentního parkování, a to s důrazem na kolmá parkovací stání, vymezení ploch jak pro zásobování, tak pro sdílení aut (carsharing), zajištění obousměrného pohybu cyklistů v hlavním dopravním prostoru, tedy na vozovce, stejně jako instalaci jednotných a dostatečně kapacitně umístěných stojanů na kola včetně bikesharingu. „Navrhujeme také zřízení pobytových míst pro krátkodobý odpočinek pro pěší a rozptylové plochy před významnými budovami. Zapomínat se také nesmí třeba na doplňování městských prostor velkokorunovými stromy,“ řekl Petr Bořecký.
TZ - V městském prostoru si mají být pěší, cyklisté i automobilisté rovni
PŘÍLOHA - Prohlášení městské části Brno-střed pro řešení zón 30 na území MČ Brno-střed