Reakce na TZ klubu zastupitelů SZ v MČ Brno-střed
Vzhledem k závažnosti témat, jimž je věnována „Tisková zpráva klubu zastupitelů Strany zelených v MČ Brno-střed" ze dne 1. 2. 2007, považujeme za nutné k nim vyjádřit stanovisko.
1. Postup Úřadu MČ Brno-střed a rozhodování Rady městské části Brno-střed ve věci stavebních zakázek:
Podklady pro zadání veřejných zakázek vypracovává – v naprostém souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách – Úřad městské části Brno-střed. U tzv. veřejných zakázek malého rozsahu v rozpětí od 300.000 Kč do 2 000.000 Kč (zboží, služby), resp. 6 000.000 Kč (stavební práce), kam spadá většina stavebních prací realizovaných na radnici MČ Brno-střed, je postup následující: příslušný pracovník předkládá Radě ke schálení předmět plnění a cenovou nabídku uchazeče. Kontrola nabídnuté částky za provedené práce je prováděna – ještě před rozhodnutím Rady – na základě tzv. kontrolního rozpočtu, což je nezávislá cenová kalkulace provedená stavebními techniky úřadu, příp. externími pracovníky (např. technici kanceláří spravujících bytový fond), přičemž vždy (a opět v souladu s právními normami) se přihlíží k tzv. ceně místně obvyklé. Dohled navíc garantují odborně způsobilí úředníci. Nezbývá než znovu zopakovat, že se jedná o zákonem přesně vymezené postupy a procedury, které jsou závazné a jsou dodržovány!
Současně ovšem uvádíme, že v souvislosti s uplynutím 100 dnů „vlády“ (a v kontextu vyjádření starosty na začátku volebního období) předkládáme do nejbližší Rady městské části Brno-střed – mimo jiné – i již dávno připravenou a upravenou směrnici o zadávání veřejných zakázek. V této směrnici budou nad rámec zákona upraveny některé limity veřejných zakázek, tak aby bylo dosaženo vyšší transparentnosti.
2. Poskytování informací zastupitelům
Všechny orgány městské části Brno-střed poskytují informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, a to na základě usnesení Rady městské části Brno-střed č. 195.11 ze dne 26. 7. 2006 prostřednictvím Úřadu městské části Brno-střed. Jestliže jakýkoliv zastupitel MČ Brno-střed vznese dotaz dle tohoto zákona, je mu v řádné lhůtě a řádným způsobem odpovězeno. Žadatel však musí být připraven na to, že některé informace není možné v souladu s tímto zákonem poskytnout – např. smlouvy uzavřené dle zák. č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, interní předpisy povinného subjektu apod. (Všechny odpovědi i rozhodnutí vydaná dle zákona o svobodném přístupu k informacím jsou k dispozici na webových stránkách www.brno-stred.cz.)
Jestliže vznese zastupitel MČ Brno-střed dotaz dle jiné právní normy, např. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), musí počítat s tím, že odpověď může obdržet i v maximální možné lhůtě 30 dní, nebo že bude dotázán, aby zdůvodnil oprávněnost svého požadavku. Pro ilustraci uveďme příklad: e-mail poslaný (a neopatřený elektronickým podpisem) dne 30. 1. 2007, který obsahuje dotaz na 6 veřejných zakázek, není opravdu – už jen z provozních důvodů – možné zodpovědět (a odpověď doručit) hned druhý den, jak se požaduje ve výše citované tiskové zprávě, takový požadavek je nekorektní a svědčí o neznalosti tazatele ve věci fungování orgánů státní správy a místních samospráv.
3. Zveřejňování příloh k zápisům ze zasedání Rady městské části Brno-střed
Zveřejňování kompletních příloh a „anonymizace“ údajů v nich obsažených by bylo technicky možné, ale kapacitně velmi náročné (skenování dokumentů, upravování větších dokumentů do podoby zpracovatelné v běžném počítači, důkladná kontrola každého dokumentu v souvislosti s chráněnými údaji atd.). V reálných podmínkách by to znamenalo například navýšení počtu pracovních míst, což reprezentuje mimo jiné zásah do schváleného rozpočtu městské části, a tudíž k tomuto kroku nebylo přistoupeno. Je třeba připomenout, že ho ani žádná právní norma nepožaduje.
4. Zpravodaj městské části Brno-střed
Ve výše uvedené tiskové zprávě jsou uvedeny chybné informace, špatné citace a jsou předkládána tvrzení, která jsou v naprostém rozporu s přijatými usneseními Rady MČ Brno-střed. Řečeno zkratkou: dle šestnáctileté tradice vydávání a dle usnesení Rady městské části Brno-střed v aktuálním volebním období 2006-2010 (která jsou ke stažení na www.brno-stred.cz) byl a bude Zpravodaj městské části Brno-střed nepolitickým informačním médiem, bezplatně distribuovaným do všech občanských poštovních schránek na území Brna-středu. V obsahu tohoto média se – s výjimkou speciálních předvolebních příloh či celých předvolebních čísel – nevyskytovala politická agitace a nebude tomu ani v budoucnu, neboť pro vyměňování politických názorů by měla sloužit jiná platforma.
5. Termíny konání zastupitelstva
Svolávání zastupitelstva městské části Brno-střed se řídí zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), kde je v § 92 jasně uvedeno: „Zastupitelstvo obce se schází podle potřeby; v obcích, v nichž se volí rada obce, se schází nejméně jedenkrát za 3 měsíce, v obcích, v nichž se rada nevolí, nejméně jedenkrát za 2 měsíce. Zasedání zastupitelstva obce se konají v územním obvodu obce. Zasedání zastupitelstva svolává a zpravidla řídí starosta.“ Litera příslušného zákona a citovaného paragrafu je na Brně-středu bezezbytku dodržena a není zapotřebí dalších komentářů.
6. Zvyšování nájmů v městských bytech
Je vhodné zdůraznit, že existuje Statut města Brna, který jasně říká, že příjmy z vybraného nájemného musí být vždy investovány zpět do bytového fondu, a tudíž není k této – pro městskou část povinné záležitosti – potřebné vydávat nějaká upřesnění formou tiskových zpráv a prohlášení.
Závěrem nezbývá než požádat novináře i zastupitele městské části Brno-střed, aby věnovali dostatečnou pozornost čtení usnesení Rady městské části Brno-střed (tak aby z nich nebylo citováno nepřesně) a samozřejmě také i základní legislativě, která upravuje správu měst a obcí. Pokud se tak stane, nebude nutné vydávat obsáhlé tiskové zprávy a obsáhlé opravné reakce na ně.