Radnice městské části Brno-střed podporuje sdílení kol
Rada městské části Brno-střed souhlasila s investičním záměrem „Systému sdílení kol“. Pokračuje tak v naplňování svého programového prohlášení, v němž se zavázala k podpoře využívání cyklodopravy.
„Podporu využití kol povazuji za klíčovou pro další rozvoj dopravy v centru města. Jsem rád, že nekončíme jen povolením vjezdu cyklistům do historického jádra a plánovaným zlepšením bezpečnosti v zónách 30. Snaha města zavést kvalitní systém sdílení kol jistě přispěje ke kvalitě života, ke zmírnění ekologické zátěže a ke zklidnění dopravy," okomentoval postoj radnice starosta městské části Brno-střed Martin Landa.
Samotný investiční záměr zpracoval Magistrát města Brna. „Smyslem bikesharingu podle něj není pokrýt celé město, ale nabídnout systém sdílení kol tam, kde je největší potenciál jeho využití, tedy v rychlé dopravě na krátké vzdálenosti. Tomu má odpovídat i nastavení cen, které by mělo preferovat krátkodobé výpůjčky s maximalizací počtu denních cest,“ představila základní princip fungování místostarostka městské části Brno-střed Mgr. Jasna Flamiková.
Samoobslužné stojany se mají stavět výhradně na pozemcích města Brna, což je ekonomicky výhodnější a urychlí to realizaci. O provoz se postará buď některá ze stávajících městských společností, nebo v soutěži vybraný soukromý subjekt se zkušenostmi z provozování takového systému. Projekt má být spouštěn po etapách. První etapa zaujímá 3,3% rozlohy města (7,63 km2). V dalších krocích se počítá s rozšířením do vzdálenějších oblastí města, avšak ne dále než 3 km od centra, s výjimkou severní části města (Technologický park). Celková rozloha území by mohla obsáhnout téměř 28 km2. Předpokládá se cca 11 stanic / km2, což představuje vzdálenost stanic od sebe cca 340 metrů. Pro první etapu je uvažováno 84 stanic s 1.260 stojany, pro druhou 34 stanic s 520 stojany pro třetí 172 stanic s 2.580 stojany. Množství stojanů ve stanici by nemělo klesnout pod 10. V systému by mělo fungovat přes 2.500 kol. Předpokládá se, že systém využije 7% z bydlících a dojíždějících.