Projekt Druhá šance není úspěšný
Městská část Brno-střed v červnu letošního roku vstoupila do projektu statutárního města Brna, tzv. Druhé šance. „Boj s neplatiči je jednou z našich současných priorit, i proto jsme se na jaře připojili, byť jsme – popravdě – příliš nečekali," konstatuje starosta MČ Brno-střed Mgr. Libor Šťástka. „Považovali jsme ho spíše za politický projekt některých představitelů vedení města, který ke skutečným výsledkům nepovede," doplnil Šťástka.
Na konci září – v rámci vyhodnocení 1. etapy – jsou výsledky Druhé šance nelichotivé. Z 34 problémových neplatičů, které do projektu naše městská část navrhla, jich přes 30% (cca 13 případů) s magistrátními úředníky a pracovníky v terénu odmítlo jakkoli spolupracovat. Ze zbylých 21 zařazených klientů, kterým na základě požadavku magistrátu a tvůrců Druhé šance byla prodloužena na zkušební dobu nájemní smlouva a získali odklad soudního jednání v rámci dříve podané výpovědi, se u pouhých 6 případů podařilo alespoň částečně snížit dluh vůči radnici. V drtivé většině 70 % (15 případů) však dluhy stále narůstají.
„Projekt Druhá šance tak dle mého názoru končí blamáží. Naše obavy o jeho smyslu se bohužel potvrdily, nezbývá nám, než pokračovat v osvědčeném postupu, na který jsme v posledních dvou letech přešly v rámci tzv. Desatera pro boj s neplatiči. Těm, kteří budou mít zájem svoji situaci s dluhem řešit, poskytneme splátkový kalendář s přísnými podmínkami a nutností jej dodržet. Neplatiče, kteří nekomunikují, tolerovat nebudeme. Ti mají jedinou jistotu – výpověď a vystěhování," uvedl starosta Šťástka.
Vznik Desatera pro boj s neplatiči inicioval starosta městské části Brno-střed Mgr. Libor Šťástka v dubnu 2009.
„Vedení městské části Brno-střed si závažnost dění plně uvědomuje a své zodpovědnosti se nezříká," uvedl již dříve k zavedení desatera starosta Šťástka. Zároveň však dodal, že řešení není v silách pouze jedné radnice, a to z několika důvodů. Zaprvé proto, že problém jde přes hranice městských částí. Zadruhé proto, že finanční prostředky, které statutární město Brno rozděluje městským částem, jsou výrazně limitované, a tudíž není možné z nich plně financovat řešení problematiky neplatičů a sociálně vyloučených obyvatel. A třetím důvodem jsou omezené kompetence radnice městské části, která nemůže suplovat práci statutárního města Brna, orgánů státní správy či neziskového sektoru. „Naše role a povinnost je především v efektivní správě svěřeného majetku. Sociální práci se nevyhýbáme, ale je spíš doplňková," vysvětlil starosta.
Hlavní body „Desatera":
1) Zkvalitnění správy bytového fondu, větší dohled a kontrola nad problémovými nájemníky
- Zřízení nové příspěvkové organizace pro správu nemovitostí MČ Brno-střed
- Úprava stávajících smluvních vztahů sbytovými kancelářemi
2) preventivní opatření a zároveň zásadní zpřísnění postupu vůči neplatičům
- Pořízení nového softwaru pro správu bytových domů – možnost sledování plateb
- Bezplatné právní poradenství
- Přijetí nových vnitřních pravidel (směrnice) pro evidenci a vymáhání pohledávek
3) zavedení nového, přísného režimu v nejproblémovějších domech
- Rozšíření počtu tzv. domovníků vdomech
- Instalace kamerových systémů do vybraných domů
- Zavedení přísného režimu vrámci užívání bytu problémovými nájemníky
4) Provádění důsledných pravidelných kontrol bytů v problémových domech
5) Cesta k úspěchu – rozbití současných ghett; výzva pro město Brno a městské části
6) Výzva ke spolupráci neziskovým organizacím
- Spolupráce při zajišťování uznání dluhu a souhlasu sustanovením zvláštního příjemce dávek
- Sociální práce neziskových organizací snejproblémovějšími neplatiči
7) Aktivní podpora radnice při zaměstnávání obyvatel ze sociálně vyloučených lokalit (další rozšiřování počtu veřejně prospěšných pracovníků, tzv. VPP)
8) Přidělování zadlužených bytů k pronájmu přednostně těm, kteří nabídnou úhradu pohledávky
9) Vyhlášení amnestie na úhradu poplatků z prodlení
10) Propojení systému vyplácení soc. dávek a problematiky bydlení