Prodej ovoce a zeleniny na Zelném trhu - odpověď na otevřený dopis spolku Brno+
Vážený pane Kotziane, děkujeme za Váš dopis k fungování tržiště na Zelném trhu. Vašeho zájmu si velmi vážíme. Proto Vám nabízíme osobní setkání, na kterém můžeme problematiku trhů podrobněji prodiskutovat.
Dovoluji si jen krátkou reakci na některé myšlenky či body, které Váš dopis obsahoval. Požadavky na označování původu prodávaných plodin nejsou zajímavou myšlenkou, ale jsou stanoveny evropským nařízením Komise (EU) č. 543/2011 ze dne 7. června 2011. Pro Vaši informaci zde uvádíme znění poskytnuté městské části Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí:
Komodity čerstvého ovoce a zeleniny jsou rozděleny na dvě skupiny. Pro jednu (10 druhů čerstvého ovoce a zeleniny) jsou určeny zvláštní obchodní normy (1), pro druhou (ostatní čerstvé ovoce a zelenina) všeobecné obchodní normy (2).
1 - U skupiny komodit, pro niž jsou stanoveny zvláštní obchodní normy a které jsou nabízeny volně ložené nebo v nepůvodním obale, je prodejce povinen vystavit v těsné blízkosti zboží zřetelné a čitelné údaje uvádějící minimálně:
- zemi původu
- jakost
- odrůdu či tržní druh (je-li stanoven)
Do této skupiny komodit patří:
- jablka, hrušky, broskve a nektarinky, jahody, kiwi, citrusové plody, stolní hrozny révy vinné
- rajčata, paprika zeleninová, salát, endevie kadeřavá letní, endevie zimní
2 - U skupiny komodit upravených všeobecnými obchodními normami při jejich nabízení volně ložené nebo v nepůvodním obalu je prodejce povinen vystavit v těsné blízkosti zboží zřetelné a čitelné údaje uvádějící minimálně:
- zemi původu
- druh produktu
Co se týče provozního řádu, domníváme se, že jeho aktualizované znění nemá s obsazeností tržiště žádnou souvislost. Pokud v něm však nacházíte body, které by mohly být příčinou menší obsazenosti trhu, přivítáme jejich konkrétní uvedení.
Označení „Domácí plodina“ je nevypovídající, protože není jasné, zda je produkt samotného prodejce, jeho souseda, z regionu Jižní Moravy, Vysočiny či České republiky. Navíc by toto označení suplovalo již zavedené značky, např. „BIO“, „Klasa“, „Regionální potravina“, „Český výrobek“, „Vím, co jím“, „Zdravá potravina“.
Věříme, že staletá tradice prodeje čerstvého ovoce a zeleniny na Zelném trhu bude zachována a že naše aktivity přispějí k rozmanitosti a kvalitě nabídky.
Letošní první rok, kdy se trh vrátil na rekonstruované náměstí, přinesl mnoho praktických zkušeností a podnětů pro jeho vylepšování v příštích sezónách. Problematiku trhu konzultujeme s prodejci, zákazníky z řad široké veřejnosti i s odborníky.
S přáním pěkného dne
Mgr. Jasna Flamiková
třetí místostarosta MČ BS pro oblast životního prostředí, obchodu, dopravy a služeb
Odpověď na otevřený dopis - Prodej ovoce a zeleniny na Zelném trhu