Městská část Brno-střed se zaměřila na regulaci vizuálního smogu a reklamy v centru Brna
Představujeme první várku informací o tom, jaké kroky činí městská část Brno-střed ke zlepšení vizuální podoby a tedy i pocitů všech návštěvníků a obyvatel centra Brna. K tomu by vedlo podle názorů vedení radnice městské části Brno-střed například odstranění vizuálního smogu v podobě likvidace černého výlepu, zlepšení podoby grafické prezentace obchodů, citlivé rekonstrukce historicky hodnotných domů a vytvoření manuálu dobré praxe veřejné reklamy.
"Od loňského podzimu se scházíme s autorkou "Výzvy Stop vizuálnímu smogu" s grafičkou Veronikou Novákovou, která se ve své diplomové práci věnuje problematice grafického designu ve veřejném prostoru. Podařilo se nám už vytlačit většinu černého výlepu, mapujeme reklamní výstrče v centru, stavební úřad se činí při likvidaci nelegálních billboardů a začneme s vymáháním dosavadní platné regulace, obsažené v Regulačního plánu Městské památkové rezervace Brno, která definuje regulativy pro umísťování staveb a zařízení na jejím území a jasně říká, jak má tato nejhodnotnější a nejnavštěvovanější část Brna vypadat", uvedl radní Svatopluk Bartík.
"Chceme připravit manuál dobré praxe, aby i majitelé nemovitostí věděli, že jeden nápis na budově je mnohdy daleko víc, než deset nápisů na jedné jediné výloze. Manuál již vytváří grafička a architekti s památkáři. Také proběhlo několik pracovních jednání za účasti památkářů z magistrátu i Národního památkového ústavu, Stavebního úřadu, Policie ČR a Městské policie, Brněnských komunikací či Technických sítí Brno a již jsme stihli projekt představit i novému hlavnímu architektovi města Brna panu Sedláčkovi, jakož i největším provozovatelům obchodů v centru," informoval radní Michal Doležel.
Stavební úřad městské části Brno-střed už začal mapovat nelegální reklamní zařízení, přičemž je důležitá snaha radnice domluvit se s jednotlivými menšími či většími provozovateli tak, aby některé nejproblémovější druhy reklam sami odstraňovali. Dalším úkolem městské části je seznámit širokou, ale také odbornou veřejnost s plány radnice v oblasti vizuálního smogu v centru města, jako je příprava nařízení o regulaci reklamy, příprava manuálu dobré praxe a odstraňování nepovolených reklamních zařízení.
Vizuální smog dle odborné definice je zamoření veřejného prostoru nevkusnou, charakteru svého okolí nepřizpůsobenou a velikostně nepřiměřenou reklamou. Proto se radnice kromě vývěsních štítů zaměřuje na to, co do této sféry vše spadá, což jsou i černé výlepy nebo třeba stánky u nádraží.
"Jedním z problémů vizuálního smogu je také to, že kvůli agresivnosti některých prezentací nedostávají všichni obchodníci stejný prostor ke zviditelnění se. Jde totiž nejen o pohodlí návštěvníků centra, ale také o stabilitu a úspěšnost místních obchodníků," řekla grafička Veronika Nováková.
"Počítáme s citlivými rekonstrukcemi fasád domů, kde bude řešen vizuální smog, jako první to bude například budova na Moravském náměstí 14," doplnil radní Michal Doležel.
"Jde nám o to, aby se občané v Brně, zejména jeho centru definovaném Městskou památkovou rezervací, cítili lépe a také aby vzrostla atraktivita a tedy hodnota domů i veřejných prostor," dodal radní Svatopluk Bartík.
"Tvorba manuálu dobré praxe, který jsme začali ve spolupráci s památkáři tvořit, probíhá na základě rešerše podobných přístupů v zahraničí i v ČR tak, aby byl na míru specifické brněnské architektuře. Půjde především o prezentaci pozitivních příkladů a tipů pro obchodníky, jak svou prezentaci vylepšit," sdělila Veronika Nováková.
Městská část Brno-střed se inspirovala například situací ve Znojmě, kde se již před několika lety rozhodli zastupitelé vyřešit problematiku vizuálního smogu a schválili přísnější pravidla pro umísťování reklamy, propagačních ploch a vývěsních štítů. Z centra tam zmizela například velkoplošná světelná, blikající reklama a materiály, ze kterých jsou propagační zařízení vyrobeny, musí odpovídat charakteru památek.
TZ - Městská část Brno-střed se zaměřila na regulaci vizuálního smogu a reklamy v centru Brna