18. září 2014

Díky nové kryté Městské tržnici Brno bude bývalý Dům potravin opět sloužit svému účelu. A Zelný trh se stane další dominantou centra

Záměr vzniku kryté městské tržnice v centru Brna byl schválen, provozovatelé jsou vybráni. Záhy začnou potřebné stavební úpravy a za necelý rok by měli vejít do nových prostor na Zelném trhu 14, tedy do bývalého Domu potravin, první nakupující. Budova tak začne znovu sloužit svému původnímu účelu.

„Na projektu jsme pracovali celý rok a zapojili do něj všechny subjekty v zastupitelstvu městské části. Cílem bylo celkové oživení bývalého Domu potravin a zároveň vznik kryté městské tržnice s nabídkou především regionálních produktů, která bude možná jediná svého druhu v České republice. Brno se tak připojí k řadě evropských metropolí a Zelný trh se tak stane druhou dominantou centra po náměstí Svobody,“ řekl starosta městské části Brno-střed Mgr. Libor Šťástka. Ke známým evropských tržnicím patří například Mercat de la Boqueria ve španělské Barceloně, budapešťská tržnice Vásárcsarnok či proslulá tržnice v irském Corku.

Projekt realizovaný městskou částí Brno-střed je podle Šťástky významný tím, že nabídne produkty lokálních výrobců a pěstitelů na dvou podlažích o celkové výměře téměř 1500 m2. „V přízemí, vedle radničního infocentra, bude v provozu bistro zdravé výživy s dětským koutkem a nové útočiště zde najde také dnes již legendární artová Kavárna Podobrazy. Zároveň vznikne nová pasáž umožňující průchod na nádvoří Staré radnice a dále do Radnické, respektive Mečové ulice, což významně zatraktivní historické centrum města,“ představil část plánů starosta a dodal: „O patro výš bude fungovat hlavní část kryté tržnice. Sortiment bude tvořit například maso a masné výrobky, mléko a mléčné produkty, sýry, biopotraviny, cukrovinky, ryby, pečivo, delikatesy, víno, koření, kávy, čaje a zahraniční speciality. Nepůjde tedy o konkurenci s venkovním prodejem, ale o jeho doplnění. Navíc občerstvení na tomto podlaží bude využívat čerstvé suroviny přímo ze Zelného trhu.“ Součástí provozu tržnice by měly být také tematicky laděné doprovodné akce například v určitých ročních obdobích – adventní období, Velikonoce, dále o víkendech – kulinářská show, prezentace výrobců potravin, brněnských restaurací či hotelových škol, ale i další tematické programy – grilování masa, pečení vánočního cukroví, výroba sýrů apod.

Impulsem pro vznik tržnice byla studie studentů brněnských vysokých škol, kteří se budoucím využitím objektu na Zelném trhu zabývali a provedli v rámci jejího zpracování také dotazníkové šetření mezi občany města Brna. Koncept Městské tržnice Brno reflektuje polohu budovy v centru města a přítomnost venkovního tržiště s ovocem, zeleninou a sezónními produkty. Cílem tohoto záměru je nabídnout občanům a návštěvníkům centra Brna jedinečnou a ucelenou možnost nakoupit na jednom místě regionální potravinářské produkty, biopotraviny, sezónní produkty, ale i vybrané zahraniční speciality, včetně nabídky jídel a nápojů k přímé konzumaci na místě samém.

Druhé patro budovy pak přinese Brňanům další zajímavou novinku. Bude zde umístěn a provozován interaktivní model centra města Brna, který bude lákadlem především pro rodiny s dětmi, turisty nebo žáky základních škol. Nebude se jednat o statický model zmenšené kopie centra města, ale bude obsahovat pohybující se předměty a mnoho prvků si bude moci návštěvník sám ovládat.

„Podařilo se najít velmi zajímavé a inspirativní propojení komerční i nekomerční sféry. Na Zelňáku si lidé na jednom místě nakoupí kvalitní, čerstvé lokální suroviny, dobře se nají a díky kavárně a interaktivnímu modelu Brna mohou navštívit i zajímavé kulturní nebo vzdělávací akce,“ doplnil informace Libor Šťástka.

TZ- Nová městská tržnice

Důležité odkazy