Memorandum městské části Brno-střed k výstavbě, veřejným prostranstvím a dopravě
Urbanisticko-architektonické zásady výstavby. Tyto zásady schválila Rada městské části Brno-střed na svém 85. zasedání dne 27. června 2016 usnesením RMČ/2016/85/14.
Bloková výstavba
Lokalita hodnotné historické blokové zástavby, soustředěná kolem historického jádra města. Je vymezena ze severu hranící s městskou částí Královo Pole, ze západu ulicí Úvoz a Křížová, z jihu ulicí Pořící, z východu ulicí Masnou, Podnásepní a hranicí s městskou částí Brno-Židenice. V této lokalitě lze navrhnout pouze výstavbu blokového charakteru. Budovy zde vytváří souvislou uliční linii s obchodními partery do ulice. Bloky mohou být prostupné a musí vytvářet prostor pro relaxaci a odpočinek.
Vzhledový monoblok
Objekty, zejména v blokové struktuře zástavby, nesmí tvořit vzhledový monoblok. Historicky se tato část města vytvářela takzvaným rostlým způsobem, tedy zástavba je zde členitá a rozmanitá. Požadavkem na výstavbu v dané lokalitě tedy je max. 2 vchody uliční fronty jednoho vzhledu, návrhu jednoho architekta.
Ulice a náměstí
Ulice a náměstí musí být navrhována a rekonstruována tak, aby funkčně umožnila symbiózu všech druhů dopravy (pěší, cyklodoprava, MHD, IAD vč. dopravy v klidu). Návrhy musí umožnit pobytovou pohodu obyvatel jako součást veřejného prostranství.
Vilová čtvrť
Městská část požaduje na svém území zřízení lokality pro rozvoj nové vilové čtvrti na Žlutém kopci, jako nedílnou součást městské struktury. Urbanistické uspořádání stanoví veřejná architektonická soutěž.
Historické objekty
Historická architektura, jakékoliv dekády, je nedílnou součástí kulturní hodnoty městské části. Stávající objekty na území městské části Brno-střed by tedy měly být uchovány a rekonstruovány s ohledem na architektonickou a technickou hodnotu objektů a jejich dílčích částí.
Lokality bývalých průmyslových areálů
Bývalé průmyslové areály na území městské části Brno-střed jsou jedinečnou hodnotou v městské zástavbě. Mají vlastní jedinečný urbanismus, nezávislý na okolí, mají vlastní charakteristickou architekturu. Požadujeme tedy jejich zachování a konverzi jejího využití na smíšenou funkci bydlení, administrativy a lehké nerušící výroby.
Doprava
V rámci koncepce dopravy nesmí být upřednostňována IAD nad ostatními druhy dopravy. Při zřizování veřejných parkovacích domů na území městské části Brno-střed, bude úměrný počet odstavných a parkovacích stání odstraněn z veřejného prostranství v blízké vzdálenosti.
Zelené střechy
Při výstavbě nových objektů, ale i při jejích rekonstrukcích, bude-li to technicky proveditelné, bude na střechách realizována tzv. zelená střecha, pomáhající retenci srážkových vod a bránící přehřívání objektů v letních obdobích.