Ustanovení zvláštního příjemce důchodu

zivotni_situace_25_1.png

  1. Identifikační číslo
    ----------

  2. Kód
    ZDP_01

  3. Pojmenování (název) životní situace
    Ustanovení zvláštního příjemce důchodu

  4. Základní informace k životní situaci
    Obecní úřad ustanoví zvláštního příjemce důchodu v případech, kdy oprávněný příjemce není schopen vzhledem k nepříznivému zdravotnímu stavu přebírat svůj důchod a hospodařit s ním. V případě oprávněného příjemce (nezletilý)  se může jednat o situaci, kdy nemůže oprávněný (nezletilý) nebo jeho zákonný zástupce nebo opatrovník výplatu přijímat.

    Dle zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, dohlíží obecní úřad, jak jím ustanovený zvláštní příjemce dávky důchodového zabezpečení plní ustanovené povinnosti. Neplní-li  své povinnosti řádně, rozhodne o ustanovení jiného příjemce.

    Zvláštní příjemce je povinen dávku použít pouze ve prospěch oprávněného a osob, které je oprávněný povinen vyživovat. Zvláštní příjemce je povinen na žádost oprávněného nebo obecního úřadu, který jej ustanovil, podat písemné vyúčtování dávky, která mu byla vyplácena, a to do jednoho měsíce.

  5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
    Žádost o ustanovení zvláštního příjemce podává oprávněný prostřednictvím formuláře. Nemůže-li ze zdravotních důvodů tuto žádost podat, může žádost uplatnit osoba, která hodlá být zvláštním příjemcem důchodu oprávněného.

  6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
    Oprávněný příjemce důchodu podává žádost o ustanovení zvláštního příjemce důchodu na Úřadu městské části Brno-střed (dále jen ÚMČ), odboru sociálním a zdravotním, Měnínská 4, 1. patro, dveře č. 105. V žádosti uvede konkrétní jméno osoby, která by měla být ustanovena zvláštním příjemcem důchodu a důvody žádosti.
    V případě, že oprávněný příjemce není schopen vzhledem ke svému zdravotnímu stavu žádost sám podat, může ji podat i osoba, která si přeje být ustanovena zvláštním příjemcem důchodu.
    V tomto případě se nevyžaduje souhlas oprávněného, je však třeba doložit vyjádření lékaře o jeho stávajícím zdravotním stavu a neschopnosti přebírat důchod. Podle ustanovení § 32 odst. 2 písm. f) správní řád, ustanoví správní orgán opatrovníka osobám zvlášť těžce zdravotně postiženým, s nimiž se nelze dorozumět ani prostřednictvím tlumočníka nebo prostředníka a z tohoto důvodu nejsou schopni podat vyjádření k řízení o ustanovení zvláštního příjemce důchodu.
    V případě, že obecní úřad pro správní řízení v dané věci musí ustanovit oprávněné osobě (důchodci) opatrovníka, je třeba vhodnou osobu nejprve hledat v rodině a blízkých osobách oprávněné osoby. Tento opatrovník nemůže být současně ustanoven zvláštním příjemcem důchodu oprávněné osoby.

    Podmínkou je místní příslušnost oprávněného příjemce důchodu (trvalý pobyt) v městské části Brno-střed. Účastníky řízení jsou oprávněná osoba a osoba, která se má stát zvláštním příjemcem. Řízení se primárně týká práva oprávněné osoby, tedy osoby, které byl přiznán důchod. Místní příslušnost obce se tedy stanoví podle místa trvalého pobytu poživatele dávky důchodu (dle ust. § 11 odst. 1 písm. d) správní řád).

  7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
    Písemným podáním

  8. Na které instituci životní situaci řešit
    Vyplněné formuláře je nutné doručit osobně na ÚMČ Brno-střed, odbor sociální a zdravotní, Měnínská 4, Brno, 1. patro, dveře č. 105, Bc. Pavel Bína, nebo na podatelnu Úřadu městské části Brno-střed.

  9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
    ÚMČ Brno-střed, odbor sociální a zdravotní, Měnínská 4, Brno, 1. patro, dveře č. 105, Bc. Pavel Bína. Úřední dny: pondělí a středa 8:00-17:00 hodin. V neúřední dny po dohodě na telefonním čísle 542 526 219.

  10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    Občanský průkaz

  11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    Formuláře jsou ke stažení na internetových stránkách MČ Brno-střed,  nebo k osobnímu vyzvednutí na ÚMČ Brno-střed, odboru sociálním a zdravotním, Měnínská 4, Brno, 1. patro, dveře č. 105, kontaktní osoba Bc. Pavel Bína.

    rtf.png Žádost o ustanovení zvláštního příjemce důchodu
    pdf.png Žádost o ustanovení zvláštního příjemce důchodu
    rtf.png Poučení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění
    pdf.png Poučení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění
    rtf.png Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění - souhlas se zpracováním osobních údajů
    pdf.png Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění - souhlas se zpracováním osobních údajů
    rtf.png Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění - vyjádření ošetřujícího lékaře
    pdf.png Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění - vyjádření ošetřujícího lékaře

  12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
    Bez poplatku

  13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
    Dle zákona č.500/2004 Sb., správní řád, v platném znění rozhodne ÚMČ bezodkladně, nejpozději do 30 dnů.

  14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    ---------

  15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
    ---------

  16. Elektronická služba, kterou lze využít
    podatelna(zavináč)brno-stred.cz, ID datové schránky: qykbwe7

  17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    • zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
    • zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení
    • zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, vše v platném znění pozdějších předpisů
  18. Jaké jsou související předpisy
    Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, v platném znění

  19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
    Odvolání, které lze podat písemně do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí. Odvolání se podává prostřednictvím ÚMČ Brno-střed.
    Odvolacím orgánem je Magistrát města Brna, Odbor sociální péče, Koliště 19, Brno.

  20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení
    ----------

  21. Nejčastější dotazy
    ----------

  22. Další informace
    ----------

  23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) zdrojů nebo v jiné formě
    Osobní návštěvou na ÚMČ Brno-střed, odbor sociální a zdravotní, 1. patro, dveře č. 105, Bc. Pavel Bína nebo na tel. čísle 542 526 219.

  24. Související životní situace a návody, jak je řešit
    ----------

  25. Za správnost popisu odpovídá útvar
    ÚMČ Brno-střed, odbor sociální a zdravotní, vedoucí odboru Mgr. Eva Maláčová

  26. Kontaktní osoba
    ÚMČ Brno-střed, odbor sociální a zdravotní, Měnínská 4, Brno, 1. patro, dveře č. 105, Bc. Pavel Bína, tel: 542 526 219, email: podatelna(zavináč)brno-stred.cz

  27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
    15. 4. 2015

  28. Popis byl naposledy aktualizován
    2. 5. 2016

  29. Datum konce platnosti popisu
    Bez omezení

  30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
    ----------

Kalendář akcí

< 2016 >

Všechny akce

Po Út St Čt So Ne
      1 2 3 4
5 MIKULÁŠOVINY na... (Akce třetích stran)
5. 12. 2016, 15:00 - 5. 12. 2016, 18:00
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31