Povolení dočasného užívání veřejného prostranství a s tím související místní poplatek

zivotni_situace_25_1.png

  1. Identifikační číslo
    ----------

  2. Kód
    PVZ_02

  3. Pojmenování (název) životní situace
    Povolení dočasného užívání veřejného prostranství (dále jen VP) a s tím související místní poplatek

  4. Základní informace k životní situaci
    VP může být dočasně užíváno v souvislosti s prováděním výkopových prací, umístěním stavebních zařízení, reklamních zařízení, pořádáním společenských akcí apod.
    Pod pojmem VP se rozumí prostory sloužící obecnému užívání bez omezení, a to bez ohledu na vlastnictví tohoto prostoru. Odbor životního prostředí řeší užívání VP charakteru veřejné zeleně, zejména parkové plochy, vyjadřuje se k užívání veř. prostranství na území městské části Brno-střed, které je vlastnictví Statutárního města Brna (pokud není vlastníkem stanovený jiný správce). Pokud není vlastníkem nebo správcem VP Statutární město Brno, potom je třeba mít souhlas vlastníka, správce VP - městská část se k užívání VP v souvislosti s jeho povolením v tomto případě nevyjadřuje. Městská část je však správcem místního poplatku za užívání veřejného prostranství na území městské části bez závislosti na jeho vlastnictví.

  5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
    Fyzická nebo právnická osoba (dále jen subjekt) v osobě jejího statutárního zástupce nebo osoby jím zmocněné, která by chtěla VP užívat výše uvedeným způsobem.

  6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
    Pokud je vlastníkem VP Statutární město Brno, subjekt podá písemnou žádost o povolení užívání VP s uvedením důvodu, označením místa, rozsahu a doby užívání. Na žádosti bude uveden název (jméno), sídlo (adresa), IČ, (RČ), DIČ, bankovní spojení subjektu. K žádosti bude přiložena situační mapka s vyznačením místa požadovaného dočas. užívání. V případě souvislosti se stavební činností je třeba doložit stavební povolení, příp.vyjádření stavebního úřadu. Organizace (právnická i fyzická osoba) přiloží i výpis z OR, zřizovací listinu, ŽL apod., doklad o její registraci, případně zmocnění statutárního orgánu pro svého zástupce, který žádost vyřizuje.
    Žádost o povolení užívání VPmůže sloužit i jako "Přihláška k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství".
    Pokud se jedná o užívání VP, ke kterému se městská část nevyjadřuje (mají jiného vlastníka či správce), je třeba podat samostatnou "Přihlášku k místnímu poplatku"!

  7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
    Podáním písemné žádosti o povolení užívání veřejného prostranství, případně přihlášky k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství.

  8. Na které instituci životní situaci řešit
    Na úřadu městské části, na jejímž území se veřejné prostranství nachází.

  9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

    • poštou na Úřad městské části města Brna, Brno-střed, Dominikánská 2, pracoviště Měnínská 4, Brno
    • lektronicky na adresu podatelna(zavinac)brno-stred.cz s elektronicky ověřeným podpisem
    • přímým podáním na podatelnu ÚMČ Brno-střed, Dominikánská 2, nebo Měnínská 4, Brno
  10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    viz postup pro řešení životní situace

  11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    Formulář k žádosti o dočasné užívání VP, který slouží i jako přihláška k místnímu poplatku (v případě,že vlastníkem je obec) i formulář "Přihláška k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství" lze stáhnout z internetových stránek ÚMČ Brno-střed.
    pdf Dohoda o dočasném užívání veřejného prostranství
    rtf Dohoda o dočasném užívání veřejného prostranství

     

  12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
    Místní poplatek za užívání veřejného prostranství se vypočítá sazbou uvedenou v příloze vyhlášky Statutárního města Brna č. 13/2015 o místních poplatcích v platném znění.
    Poplatky lze uhradit na základě vystaveného předpisu buď v hotovosti na pokladně ÚMČ Brno-střed, Dominikánská 2, nebo bankovním převodem.

  13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
    Místní poplatek je splatný nejpozději v den začátku zvl. užívání veř. prostranství, připadne-li tento den na sobotu, neděli nebo státem uznávaný svátek, potom je možné uhradit poplatek v nejbližším následném pracovním dnu.

  14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    ----------

  15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
    ----------

  16. Elektronická služba, kterou lze využít
    Podání s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb, lze učinit na el.adrese podatelna(zavináč)brno-stred.cz
    Bez použití zaručeného elektronického podpisu je nutno podání do 5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu. Ve stejné lhůtě je nutno předložit veškeré požadované přílohy.

  17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    • zákon 565/1990 Sb., o místních poplatcích v platném znění
    • zákon 280/2009 Sb., daňový řád
    • obecně závazná vyhláška Statutárního města Brna č. 13/2015, o místních poplatcích v platném znění
  18. Jaké jsou související předpisy
    ----------

  19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
    Proti rozhodnutí - platebnímu výměru - lze podat odvolání do 30 dnů ode dne jeho doručení k Odboru rozpočtu a financování Magistrátu města Brna, Malinovského nám. 3, 601 67 Brno, a to podáním učiněným prostřednictvím Odboru životního prostředí ÚMČ Brno-střed, Měnínská 4, 601 92 Brno.

  20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
    Za nesplnění poplatkové povinnosti může být místní poplatek podle §11 odst.3 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích v platném znění zvýšen až na trojnásobek a ve smyslu §148 zákona č. 280/2009Sb., daňový řád doměřen až do 3 let ode dne vzniku poplatkové povinnosti.

  21. Nejčastější dotazy
    ----------

  22. Další informace
    Základní sazba za užívání veřejného prostranství (charakteru veřejné zeleně) - 10,-Kč/m²/den

  23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) zdrojů nebo v jiné formě
    Telefonicky na ÚMČ mB, Brno-střed,odbor životního prostředí, tel.: 542 526 163

  24. Související životní situace a návody, jak je řešit
    ----------

  25. Za správnost popisu odpovídá útvar
    Odbor životního prostředí ÚMČ Brno-střed

  26. Kontaktní osoba
    Vladimíra Hanáková, referent odboru životního prostředí ÚMČ Brno-střed, Měnínská 4, 601 92 Brno

  27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
    1. 1. 2011

  28. Popis byl naposledy aktualizován
    ----------

  29. Datum konce platnosti popisu
    bez omezení

  30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
    ----------

Kalendář akcí

< 2016 >

Všechny akce

Po Út St Čt So Ne
      1 2 3 4
5 MIKULÁŠOVINY na... (Akce třetích stran)
5. 12. 2016, 15:00 - 5. 12. 2016, 18:00
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31